Johtajuusajattelun kehittyminen
Apulaisprofessori Anu Puusan pitämällä luennolla käsiteltiin johtajuusajattelun kehittymistä ja pohdittiin muun muassa sitä, onko johtaminen ajassa muuttuva ilmiö. Ainakin Puusan esittelemien johtajuusteorioiden valossa asiaa tarkasteltaessa on nykypäivän johtajuus melko kaukana siitä, mitä se oli työorganisaatioiden syntyessä teollisuuden vallankumouksen myötä. Alkuun johtajuuden ajateltiin olevan synnynnäinen taito, joka periytyi isältä pojalle. Vasta myöhemmin Henry Fayol esitti ajatuksen siitä, että johtamistakin voi opettaa. Alun työorganisaatioille tyypillistä oli vahva johtajan auktoriteettiasema. Työntekijät nähtiin työkoneiden kaltaisina, ja heillä oli tarkasti rajatut työtehtävät, joita suorittaa mahdollisimman tehokkaasti.
Apulaisprofessori Anu Puusan pitämällä luennolla käsiteltiin johtajuusajattelun kehittymistä ja pohdittiin muun muassa sitä, onko johtaminen ajassa muuttuva ilmiö. Ainakin Puusan esittelemien johtajuusteorioiden valossa asiaa tarkasteltaessa on nykypäivän johtajuus melko kaukana siitä, mitä se oli työorganisaatioiden syntyessä teollisuuden vallankumouksen myötä. Alkuun johtajuuden ajateltiin olevan synnynnäinen taito, joka periytyi isältä pojalle. Vasta myöhemmin Henry Fayol esitti ajatuksen siitä, että johtamistakin voi opettaa. Alun työorganisaatioille tyypillistä oli vahva johtajan auktoriteettiasema. Työntekijät nähtiin työkoneiden kaltaisina, ja heillä oli tarkasti rajatut työtehtävät, joita suorittaa mahdollisimman tehokkaasti.
1900-luvun
puolella ihmissuhdekoulukunta alkoi kiinnittää huomiota enemmän työntekijään
ihmisenä, eikä vain enää parina työskenteleviä käsiä. Katsottiin, että johtajan
toiminnan tuli perustua sosiaalisille ja inhimillisille arvoille. Huomio
kiinnittyi myös työntekijöiden tarpeisiin ja motivaatioon. Palkka ei
välttämättä ole ainoa motivoiva asia työntekijälle vaan työ itsessään motivoi,
jos se on mielekästä. Myös sosiaalisia suhteita ja työntekijöiden
ryhmäyttämistä alettiin huomioida paremmin.
On
luonnollista, että yhteiskunnassa tapahtuvat muutokset vaikuttavat myös
johtajan asemaan ja johtajuuden määrittelyyn. Teollistumisen alkaessa Suomessa
1800-luvulla vallitsi myös hierarkkinen sääty-yhteiskunta. Näin ollen
työorganisaatioissakin vallitsi hierarkia, jossa johtajalla ja alaisilla oli
oma paikkansa. Nykypäivään verrattuna niin ihmiskäsitys yleensäkin kuin näkemys
työntekijästä ovat muuttuneet huimasti.
Nykyajan
johtajuudessa ihmisorientoituneisuus korostuu yhä enemmän. Tärkeinä pidetään
vuorovaikutusta ja suhteita alaisiin. Nämä ovat mielestämme erittäin olennaisia
piirteitä, kun ajatellaan rehtorin johtajuutta. Yhteistyö ja vuorovaikutus
opettajien ja muiden koulussa työskentelevien sekä myös oppilaiden kanssa on
tärkeää kouluympäristön toimivuuden ja kehittymisen kannalta. Rehtori ei voi
istua yksin norsunluutornissaan vaan hänellä täytyy olla kosketuspintaa koulun
arkeen ja siellä työskentelevien toimintaan. Tärkeää on myös työntekijöiden
arvostaminen ja molemminpuolinen kunnioitus toisen ammattitaitoa kohtaan.
McDonaldisoituminen
Nykypäivänä
monien yritysten toimintaa kuvaa George Ritzerin termi McDonaldisoituminen.
Tähän kuuluu tehokkuuden korostaminen ja se, että pienemmällä panostuksella
saadaan suuremmat tuotot aikaiseksi. Muita McDonaldisoitumisen pääpointteja
ovat laskettavuus, ennustettavuus ja kontrolli. Koska emme ole yritysmaailman
asiantuntijoita, emme osaa sanoa, miten positiivinen asia McDonaldisoituminen
on yritysmaailmassa. Ainakin Cleggin, Kornbergerin ja Pitsiksen mukaan
McDonaldisoituminen tappaa spontaaniuden ja luovuuden, kun kaikki toiminta
toteutetaan saman muotin mukaan mahdollisimman halvalla. Vaikka tehokkuus onkin
usein hyvä asia, pitää myös miettiä, mitkä osa-alueet toiminnassa kärsivät sen
tavoittelun myötä.
Vaikka
McDonaldisoituminen liittyy ehkä selvimmin voittoa tavoitteleviin yrityksiin,
voi samankaltaisia vaikutuksia nähdä muuallakin varsinkin, kun tarkastellaan ilmiötä
tehokkuuden näkökulmasta. Esimerkiksi koulumaailmasta voi tunnistaa tämän
trendin, että hyvää lopputulosta tavoitellaan entistä pienemmällä panostuksella.
Opetustoimeen kohdistuu suuria budjettileikkauksia, mutta silti haluttaisiin
pitää Suomen koulutusjärjestelmä kansainvälisesti huipulla. Koulutuksessa
kustannustehokkuuden ei pitäisi olla niitä kaikkein oleellisimpia arvoja, koska
leikkaukset kohdistuvat lopulta väistämättä oppilaiden opetukseen ja oppimiseen.
![]() |
Lähde: http://www.tunteettasapainoon.fi/tyoumlhyvinvointivalmennukset-yrityksille.html |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti