Osaamisen johtaminen mahdollisuutena ja haasteena
Mielestämme osaamisen johtaminen kuulostaa ennen kaikkea järkevältä tavalta
johtaa omia alaisiaan. Osaamisen johtamisessa ensiarvoisen tärkeää on huomioida yksilön tietotaito ja vahvuudet ja laittaa hänet tekemään osaamistaan vastaavaa
työtä. Tärkeää on huomioida myös yksilön halu ja into kehittää omaa osaamistaan ja rohkaista häntä siihen. Kuulostaa yksinkertaiselta. Organisaation strategiaa tehtäessä johtajiston
tulisi tietää organisaation tavoitteet ja se osaaminen, jota tavoitteiden
saavuttaminen edellyttää. Pitäisi myös osata ennakoida tulevaisuutta, jotta organisaatio pysyisi osaavana ja tehokkaana eli hyvin tuottavana myös jatkossa.
Rekrytoitaessa pitäisi myös tunnistaa hakijamassan seasta ne henkilöt, joilla
on organisaation tarvitsema osaaminen. Pelkät todistukset eivät välttämättä nykyään
enää riitä kertomaan hakijan osaamisesta, sillä osaamista voi kartuttaa monista
muistakin paikoista kuin kouluista. Mielestämme haaste onkin molemminpuolinen;
rekrytoijien tulisi havaita osaaminen, mutta myös hakijalla on vastuu pyrkiä
parhaalla mahdollisella tavalla osoittamaan osaamisensa.
Koulumaailmassa osaamisen johtaminen ei kuulosta enää niin
yksinkertaiselta. Jos koulussa tarvitaan biologian opettaja, tulee biologiaa opettaa osaava palkatuksi, eikä tässä vaiheessa ole vielä ristiriitaa. Minkä verran henkilön omat piirteet ja omat näkemykset opetuksesta pystyvät vaikuttamaan opettajan valintaan, kun tavoitteena on palkata työhön mahdollisimman pätevä opettaja? Meneekö pätevyys kuitenkin muun kyvykkyyden edelle hakijoiden vertailussa? Viranhaltijan palkkauksessa on kuitenkin omat säädöksensä. Mielestämme työilmapiirillä on suuri
merkitys työssä jaksamiseen ja työtehtävissä onnistumiseen, joten koemme, että
on tärkeää panostaa hyvään työyhteisöön. Olisikin tärkeää, että viran saava
opettaja olisi sekä muodollisesti pätevä, mutta jakaisi myös koulussa
vallitsevan oppimisfilosofian. Tällöin tiiminä työskentely sujuisi
todennäköisesti paremmin. Opetettavia aineita, kuten käsityöt,
liikunta ja matematiikka jaetaankin usein kouluissa opettajien osaamisen ja
innostuneisuuden mukaan.
Mielestämme osaamisen johtamisessa tärkeää on johtajan kyky
motivoida alaisiaan. Käskyttämällä saadaan aikaan stressiä ja
pelkoa epäonnistumisesta. Sen sijaan motivoimalla saadaan innostuneita,
aktiivisia ja itsevarmempia työntekijöitä ja varmasti myöskin tehokkaampaa
työpanosta. Koska osaaminen tuo firmalle kilpailuetua, on merkityksellistä
huolehtia työntekijöidensä osaamisen kehittämisestä eri täydennyskoulutuksilla
ja kursseilla.
![]() |
Kuva: https://lehti.tek.fi/tyoelama/tyottomanakin-on-monta-tapaa-paivittaa-osaaminen |
Koulumaailmassa rehtorin on tärkeää pysyä ajan hermolla. Lakeja
säädetään ja muokataan jatkuvasti ja rehtorin on oltava tietoinen kaikista
näistä uudistuksista ja tiedotettava nämä myös koulunsa opettajille. Haasteita
koulumaailmaan tuo myös esimerkiksi perusopetuksen opetussuunnitelmien
perusteet ja niiden muokkaaminen. Esimerkiksi nyt 2016 vuonna käyttöön
otettavassa opetussuunnitelmassa on uutena opetettavana aiheena koodaaminen. Rehtorin
tulee varmistaa, että opettajilta löytyy osaaminen tämän opettamiseen. Myös
oppilasaines on muuttunut viime vuosikymmeninä. Todennäköisesti tästäkin
syystä opettajien osaamista on pitänyt täydentää. Toki osaamisensa kehittäminen
on myös opettajan itsensä vastuulla. Ei mielestämme voi automaattisesti
olettaa, että rehtori huomaa, kun on tarvetta täydentää opettajien osaamista.
Avoimessa työilmapiirissä voisikin kannustaa opettajia kertomaan rehtorille,
mikäli kokevat tarvetta kehittää osaamistaan.
Luennollaan Heidi Salokangas esitti Shamrock orgaanisaatiomallin,
johon sisältyi työntekoon liittyviä vaiheita aina työn hausta työsuhteen
loppumiseen. Näitä vaiheita käsiteltiin kolmen eri työntekijän näkökulmasta:
ydinosaaja, konsultti ja pätkätyöläinen. Totesimme, että rehtori kohtaa
työssään myös edellisiin verrattavissa olevia työntekijöitä. On virassa olevia opettajia,
joita rehtori todennäköisesti johtaa useita vuosia. Tämän lisäksi on
määräaikaisesti palkattavia opettajia sekä erimittaisia sijaisuuksia tekeviä ”pätkätyöläisiä”.
Esimerkiksi työhön perehdyttämisessä voi olla paljon eroja. Virassa oleva
opettaja on todennäköisesti perehdytetty työhönsä paremmin kuin puolen vuoden
määräajaksi tullut opettaja. Kokemuksiemme perusteella esimerkiksi viikon
sijaisuutta tehtäessä perehdytys voi olla hyvin olematonta. Lukujärjestyksestä selviää,
milloin mitäkin ainetta opetetaan ja oppikirjojen välistä voi löytyä ohjeita,
mitä tunnilla on tarkoitus tehdä. Kysymyksiä voi tarvittaessa esittää
opettajakollegoille tai rehtorille.
Rehtorilta vaaditaan osaamisen johtamisessa herkkyyttä kohdata ja
ohjata näitä eri opettajatyyppejä. Vaikka kyse olisikin lyhyestä sijaisuudesta,
on erittäin tärkeää ohjeistaa ja kannustaa opettajaa käyttämään omaa osaamiskapasiteettiansa,
sillä lapsissa ja nuorissa on meidän tulevaisuuden osaajat ja osaamisen johtajat!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti